Wiele osób odniosło sukcesy biznesowe w regionach rozwijających się takich jak Afryka. Nie było to jednak łatwe przedsięwzięcie. Sukcesy były rezultatem porażek przekutych w triumfy oraz lekcji, które trzeba było przerobić po drodze. Afryka ma wszystkie czynniki niezbędne do kreowania dobrobytu. Wystarczy wybrać właściwy przepis, który pozwoli odnaleźć się w innej kulturze.

Znalezienie odpowiedniego rozwiązania to długa droga. Jest kilka rzeczy, których nie należy robić myśląc o biznesie w Afryce a których dowiedzieć się można od osób z większym doświadczeniem w kontaktach gospodarczych z Afryką. Doświadczenia opisane w niniejszym artykule oparte są na przykładach z Republiki Południowej Afryki, są jednak do zastosowania również w innych częściach kontynentu.

Pozytywne nastawienie to podstawa

Courtney Priester, właściciel Clacour International, mówi, żeby nie przyjeżdżać tutaj z negatywnym nastawieniem oraz poczuciem wyższości. Należy być przygotowanym na współprace, zachęcanie innych do działania oraz wnieść własny wkład. Biznes w Afryce może być bardzo nieprzyjemnym przeżyciem, gdy postrzegają ciebie jako osobę roszczeniową, która nie chce nic dać od siebie.

Nie przyjeżdżaj tutaj bez podstawowej wiedzy

Są rzeczy, których nie możesz nauczyć się bądź doświadczyć przed przyjazdem do Afryki, ale jest dużo źródeł informacji, które można zgłębić jako ważny etap przygotowań do podróży. Ludzie często czują się źle z tym, że nie poznali realiów biznesu w Afryce zanim tu przyjechali uznając, że to pozwoliłoby im na odniesienie sukcesu. Ważną sprawą jest rozmowa z ludźmi, którzy żyją i prowadzą biznes w Afryce. Rozmowa z mieszkańcami Afryki, którzy rozumieją kulturalny kontekst pracy i życia w Afryce to bogate źródło informacji przed przystąpieniem do negocjacji handlowych. Można także wykorzystać bogate zasoby internetu jak na przykład stronę www.afribiz.info.

no

źródło:http://www.flickr.com/photos/knobil

Nie daj się złapać w sieć pośredników i niesprawdzonych kontaktów

Wielu mieszkańców Afryki, których się spotyka ma dużo powiązań biznesowych i mogą pomóc w znalezieniu odpowiednich ludzi, jednak przekształcenie nabytych kontaktów w biznes to już zupełnie inna historia. Okazje wydają się często atrakcyjne, gdyż obiecują duże a zarazem szybkie pieniądze. Można się w ten sposób dać wciągnąć w biznes, który ma bardzo skomplikowaną strukturę powiązań oraz osób pośredniczących. Taki scenariusz może nas często zaprowadzić donikąd, ponieważ któryś łącznik często zawodzi a my zostajemy na lodzie, co poskutkuje tym, że zostaniemy bez pieniędzy. Nie jest koniecznie prawdą, że wszyscy chcą cię oszukać, jednak ostateczne decyzje to często rezultat wielu czynników i ich wpływu pozostającego poza naszą kontrolą. Doświadczenie handlowcy radzą, by pytać potencjalnych kooperantów o przestawienie swojej dotychczasowej działalności oraz okazanie listy zakończonych sukcesem biznesów.

Nie spodziewaj się, że uda ci się zrobić biznes w Afryce a fizycznie Cię tam nie będzie

Afryka to miejsce gdzie robi się biznes twarzą w twarz, więc o postępie twojego projektu kierowanego z własnego kraju możesz tylko pomarzyć. Jeśli nie można być tam regularnie, wypadałoby mieć zaufaną osobę, która może ciebie reprezentować na danym terenie. Greg Taylor, afrykańsko – amerykański biznesmen mówi otwarcie, że lepiej nie podpisywać kontraktów lub wydawać pieniędzy dopóki nie mamy osoby, której ufamy i która może być na miejscu cały okres trwania kontraktu.

Nie pozwól się nabrać

W Afryce jest wielu etycznych biznesmenów, którzy odnieśli sukces. Jednak, mogą się zdarzyć dziedziny życia gospodarczego, gdzie przeważa określona grupa ludzi, co może prowadzić do korupcji i nieetycznego zachowania. Ludzie z doświadczeniem inwestycyjnym w RPA wspominają, że nie raz po rozpoczęciu działań biznesowych partnerzy nagle wystawili ich do wiatru. To nie jest zachowanie typowe tylko dla RPA, jednak w niektórych kręgach ludzi zdarza się to częściej niż w innych. Dobrym testem okazuje się sprawdzenie, czy partner w biznesie jest czasowy oraz czy chce zainwestować nie tylko swoje doświadczenie ale również pieniądze.

Miej sprzymierzeńców

Jedną z ważnych zasad jest posiadanie zaufanych partnerów, z którymi możemy wejść w spółkę. W europejskich i amerykańskich warunkach często zaczynamy przedsięwzięcie i nie bierzemy pod uwagę wpływu otoczenia. W Afryce, jeśli masz możliwość współpracy z grupą miejscowych zmniejszasz dzięki temu ryzyko oraz zwiększasz swoje zabezpieczenie. Można w tym celu tworzyć kluby biznesowe, które są popularnym sposobem zbiorowego inwestowanie, jednak trzeba je dostosować do realiów panujących w Afryce.

Nie od razu buduje się imperium

Wizja tworzenia biznesu często kojarzy się z wielkimi przedsięwzięciami, jednak często wystartowanie z małym biznesem daje lepsze rezultaty oraz szanse na przyszły rozwój. Kluczem jest podjęcie decyzji w ogóle. Można zacząć z czymś, co pasuje naszym zainteresowaniom, poziomem zaangażowania oraz poziomem ryzyka jaki jesteśmy w stanie zaakceptować. To pozwala na nabycie doświadczenia i przybliżeniu się do obranych celów. Nawet kupienie małej liczby akcji afrykańskiej spółki da posmak prawdziwej przygody z biznesem w Afryce.

Na podstawie afribiz.info, artykuł autorstwa Lauri Elliott