Ostatnie badanie rynku afrykańskiego przeprowadzone przez firmę McKinsey dowodzi, że wzmożona konsumpcja różnego rodzaju dóbr w Afryce prowadzi do coraz większej ilości inwestycji globalnych graczy na tym kontynencie, którzy liczą na wysokie zwroty z inwestycji.

W raporcie wspomnianych zostało kilka firm, które celują w portfele klasy średniej, gdyż zaczyna ona wydawać więcej pieniędzy na produkty i usługi. Konsumenci afrykańscy coraz chętniej kupują markowe ubrania, korzystają z usług finansowych a także telekomunikacyjnych.

Okazuje się, że prywatna konsumpcja w Afryce jest wyższa niż w Indiach i Rosji i wzrosła o 568 miliardów dolarów pomiędzy rokiem 2000 a 2010. Od roku 2012 do 2020 przewiduje się, że branże zorientowane na konsumenta urosną o dodatkowo 410 miliardów dolarów, co stanowić będzie największą szansę dla przedsiębiorców wchodzących na rynek.

źródło: http://www.flickr.com/photos/rapidtravelchai

Pomimo faktu, że Afryka nadal postrzegana jest jako rynek frontierowy, gałęzie przemysłu zorientowane na produkty i usługi dla mieszkańców zanotowały niebywały wzrost w ostatnim czasie. Zaskakującym jest fakt, że wydobycie złóż naturalnych odpowiada tylko  za 1/3  całkowitego PKB, podczas gdy 45% wzrostu  generują branże zorientowane na klienta indywidualnego. Pomimo ostatniego wzrostu w wydobyciu minerałów i ropy na kontynencie, z Chinami przodującymi w tej dziedzinie, przeprowadzone badanie przewiduje, że  produkty dla konsumentów odgrywały będą kluczową rolę dla wzrostu w nadchodzących latach.

McKinsey zaznacza w swoim raporcie, że korporacje z całego świata, które chcą brać udział we wzroście ekonomicznym Afryki muszą najpierw zrozumieć naturę i zachowania Afrykanów. Okazuje się, że większość konsumentów z Czarnego Lądu jest silnie przywiązana do marki i preferuje produkty zagraniczne.

źródło: allafrica.com