W dniach 30 i 31 marca 2017 roku w Hotelu Plaza w Warszawie odbyło się Polska Africa Business Forum- niezwykle interesujące wydarzenie promujące ekspansję i rozwój możliwości biznesowych pomiędzy Polską a krajami kontynentu afrykańskiego, zorganizowane przez My Global Contact Sp. z o.o. oraz Young CEOs Business Forum z Nigerii. Glównymi sponsorami wydarzenia były: Ursus, Feerum s.a. oraz business suport24.com a udział w nim wzięło wielu znamienitych gości, ekspertów zajmujących się kwestiami dotyczącymi Afryki oraz przedstawicieli polskich i afrykańskich instytucji państwowych. Wśród nich goście specjalni: HRH Prince Thumbumuzi Dlamini- ekspert ds. handlu miedzy krajami rozwijającymi się a rozwiniętymi, H.E. Bwalya Stanley Kasonde Chiti-Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Zambii, H.E. Marcel.R. Tibaleka-Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Ugandy, dr hab. Killion Munzele Munyama- profesor ekonomii i finansów, poseł na Sejm RP VII i VIII kadencji, dr. Mathew Phosa- szanowany prokurator i przedsiębiorca z RPA oraz Mary Ojulari- dyrektor Finansowy CNBC & Forbes Afryka.

W ciągu dwóch dni Forum około 350 uczestników z wielu różnych sektorów gospodarki, małych i dużych przedsiębiorców z Polski i Afryki, bankowców, inwestorów, producentów oraz przedstawicieli władz miało możliwość zarówno uzyskania najświeższej wiedzy o Afryce ale również spotkania i nawiązania bezpośrednich relacji z partnerami biznesowymi. Głównym założeniem forum było bowiem nie tylko stworzenie platformy do dyskusji i wymiany kluczowych dla przedsiębiorców informacji ale również od razu przejście do działania i współpracy w myśl zasady Talking & networking. Pierwszy dzień, w całości poświęcony był aktualnym trendom gospodarczym i wyzwaniom rynku biznesowego Afryki oraz związanym z tym możliwościom dla Polski a zarazem strategicznym rozwiązaniom, korzystnym dla obu stron. Zaraz potem jednak, przedsiębiorcy mieli też czas na prezentację i promocję swojej firmy oraz bezpośrednie spotkania (B2B), mające służyć nawiązaniu relacji biznesowo-handlowych oraz poszukiwaniu punktów stycznych, będących podstawą przyszłej, potencjalnej współpracy.

autor: Dominika Zakrzewska

Poszczególne panele dyskusyjne z udziałem zaproszonych gości dały uczestnikom możliwość zapoznania się z rynkami wybranych afrykańskich krajów, z naciskiem na ich unikalne wartości i  aktualne wyzwania i wynikające z tego możliwości dla przedsiębiorców. Poruszono przy tym kwestie związane z istniejącym systemem regulacji prawnych, bezpieczeństwem oraz różnicami kulturowymi, kluczowymi dla budowania długotrwałych relacji handlowych. Każdy z prelegentów podkreślał, iż mimo wciąż istniejących i utrzymywanych przez media negatywnych stereotypów, Afryka jest obecnie miejscem ogromnych możliwości a wręcz jedynym kontynentem, na którym możliwe jest planowanie najbardziej dochodowych działalności. Niezwykła różnorodność krajów i kultur, intensywny rozwój i wzrost demograficzny, rozwijająca się i wciąż bogacąca klasa średnia sprawiają, że Afryka bez wątpienia jest kontynentem, który powinien zwracać coraz większą uwagę przedsiębiorców. Według prognoz, do 2050 roku połowa światowej populacji będzie znajdowała się właśnie w Afryce a jej znacząca część to obecnie osoby młode, stanowiące największa siłę roboczą na świecie. Sześć afrykańskich krajów od lat znajduje się w czołówce najszybciej rozwijających się krajów świata (Angola, Etiopia, Mozambik, Tanzania, Kongo, Ghana). Do 2060 r. przewiduje się, że ponad bilion osób dołączy do coraz bardziej wykształconej i zamożniejszej klasy średniej. Do 2040 roku dostęp do elektryczności ma się zwiększyć czterokrotnie. Stopień zurbanizowania kontynentu afrykańskiego jest porównywalny do Chin oraz większy niż w Indiach oraz znajduje się na nim wciąż 60% nieuprawianych na świecie ziemi. Do tego dochodzą ogromne potrzeby modernizacji oraz tworzenia nowych struktur oraz rosnące potrzeby konsumpcyjne społeczeństw. Wszystko to sprawia, że możliwości są ogromne. Począwszy od usług związanych ze wspomnianą elektrycznością i telekomunikacją, poprzez transport, przemysł maszynowy, lotniczy i chemiczny, żywność i zdrowie aż po rolnictwo, uznawane przez wielu ekspertów za ukryty skarb Afryki. Nie zapominając też o niezliczonych możliwościach jakie kontynent ten może zaoferować turystyce. Wszystko to sprawia, że łaknąca biznesu Afryka wydaje się być idealnym miejscem rozwoju dla polskich przedsiębiorców, dynamicznie rozwijających się i wciąż poszukujących nowych możliwości. Choć pierwsze szlaki zostały już przetarte a w wielu krajach Afryki z sukcesem prowadzą swą działalność firmy takie jak Kulczyk, Asseco, Ursus czy Feerum, wciąż pozostaje wiele do zrobienia o czym świadczą między innymi statystki- wymiana handlowa Polski z tym kontynentem stanowi jedynie 1% całości jej współpracy zagranicznej. Jak podkreślane było wielokrotnie podczas spotkania, Polska, jako dynamicznie rozwijający się, jeden z krajów UE w dodatku nieobciążony przeszłością kolonialną, posiada wszystko co jest potrzebne aby odnieść sukces. Należy przy tym zintensyfikować działania na tym polu, promować programy takie jak GoAfrica, tworzyć sprzyjające przedsiębiorcom przepisy, zakładać placówki dyplomatyczne w nowych krajach ale przede wszystkim stymulować i zaangażować większą ilość firm i budować między nimi relacje, gdyż to właśnie przedsiębiorcy a nie rząd powinni wziąć odpowiedzialność za rozwój swojego biznesu i w granicach odpowiednio tworzonych regulacji prawnych dążyć do ciągłego networkingu i bezpośrednich spotkań z partnerami z Afryki.

Podczas Forum wielokrotnie podkreślano kluczowe elementy rozwijania współpracy, o których nie powinni zapominać wszyscy przedsiębiorcy zainteresowani właśnie Afryką. Bez wątpienia jest to dążenie do zrozumienia, zarówno danego rynku, jego potrzeb i możliwości odpowiedzenia na nie za pomocą swojego produktu jak i zrozumienia różnic kulturowych. Świadomość różnic przy jednoczesnym poszukiwaniu podobieństw i punktów stycznych. Zrozumienie drugiej strony tak aby nauczyć się być partnerami w biznesie oraz budowania relacji przez bezpośredni kontakt i spotkania. Najważniejsze jest jednak aby pamiętać, że plan wymiany biznesowo-handlowej w Afryce nie może być z założenia krótkoterminowym projektem a raczej planem rozwoju danego rynku w szerszej, długofalowej perspektywie, która oznacza nie tyle sprzedanie danego produktu ale również współpracę z lokalnymi instytucjami i przedsiębiorcami, wyszkolenie i zatrudnienie lokalnych pracowników, inwestycja w młodych specjalistów i dzielenie się wiedzą oraz zainicjowanie całego procesu mechanizacji danego regionu. Słowem, stworzenie podstaw rozwoju i partnerstwa na kolejne dekady. Wydaje się zatem, że najlepszym podsumowaniem Poland Africa Business Forum powinny być wielokrotnie powtarzane podczas spotkania słowa: Przyszłość tworzy się właśnie w Afryce. Zapraszamy Polskę do tworzenia tej przyszłości wspólnie.