Według raportu DHL Shop the World Afryka wraz z innymi rynkami  rozwijającymi się jest przyszłością handlu online.

“Pomimo, że globalny gracz zakupów online Amazon obchodził niedawno dwudziestą rocznicę swojego powstania, firmy zajmujące się handlem online w Afryce stawiają dopiero swoje pierwsze kroki na rynku.”, powiedział Sumesh Rahavendra – kierujący marketingiem dla DHL Express sub-Saharan Africa. Jednym z przykładów jakie przytoczył jest nigeryjska Jumia, która została założona tylko dwa lata temu a już zyskała duży udział w rynku. Szacuje się, że e-commerce może stanowić 10% wartości handlu w ogóle w największych gospodarkach afrykańskich do roku 2025. W tym momencie w USA ten wskaźnik wynosi 9%.

Rhavendra dodał, iż 2000 lat zajęło ukształtowanie formalnego systemu monetarnego, 600 lat, żeby uformował się system bankowy, ponad 50 lat spopularyzowanie kart kredytowych a mimo to nie każdy ma dziś konto bankowe. Porównanie tych etapów z rozwojem e-commerce prowadzi do wniosku, że to dopiero początek przygody dla handlujących online.

źródło: www.flickr.com/photos/johanl

źródło: www.flickr.com/photos/johanl

Największym problemem w Afryce wydaje się być brak odpowiedniej infrastruktury  komunikacyjnej, jednak stały wzrost liczby przedsiębiorst wchodzących na rynek daje wyraźny sygnał, że sytuacja się poprawia. Dane statystyczne mówią, że 16% populacji Afryki ma dziś dostęp do internetu w porównaniu z 10% w roku 2010.

Według raportu Mobile Media Consumption przygotowanego przez InMobi 83% konsumentów z wybranych 14 krajów Afrykańskich palnuje dokonać przynajmniej jednego zakupu online w przeciągu następnych dwunastu miesięcy.

Patrząc w przyszłość, wraz z rozwojem technologii należy spodziewać się wzrostu wolumenu transakcji zawieranych w internecie. Bardzo prawdopodobne jest, że wiele firm afrykańskich “przeskoczy” etap handlu tradycyjnego na rzecz e-commerce. W ten bowiem sposób dużo szybciej będą mogły dotrzeć do klienta, który coraz częściej będzie wybierał zakupy online zamiast wizyty w supermarkecie.

źródło: cnbcafrica.com