Kenijskie przelewy telefoniczne wchodzą do Europy

Afrykanie od zawsze używali technologi pochodzących z Europy lub Ameryki. Teraz jednak to kenijski patent na przelewy przy użyciu telefonów komórkowych omijający system bankowy wchodzi do Europy. M-Pesa, czyli system przekazywania pieniędzy przy użyciu nawet prostych telefonów  komórkowych rozpoczyna swoją działalność w Rumunii.

M-Pesa (“mobilne pieniądze” w języku Swahili) powstała w roku 2007 z inicjatywy Safaricom (największego w Kenii operatora telefonii komórkowej) przy współpracy z Brytyjskim gigantem Vodafone. Od tego czasu serwis rośnie w bardzo szybkim tempie z około 40 milionami dolarów przesyłanymi każdego dnia w Kenii, w której to system stał się codziennością z ponad 18 milionami aktywnych użytkowników. Oznacza to, że używa go prawie 2/3 populacji kraju.

Techonologia używana przez M-Pesa pozwala ominąć tradycyjny system bankowy. Przy użyciu nawet najprostszego aparatu komórkowego można zapłacić rachunki, zrobić drobne zakupy lub wysłać pieniądze rodzinie czy zajomym.

Rumunia to pierwszy kraj Europejski, w którym rozwijana będzie M-Pesa. Start jest imponujący, gdyż na terenia całego kraju jest już 1000 punktów, w których można doładować konto lub odbebrać przesłane pieniądze. Wszystko to za małą opłatą.

źródło: www.flickr.com/photos/kiwanja
źródło: www.flickr.com/photos/kiwanja

W Afryce system rozpowszechniony jest w Egipcie, Lesotho, Mozambiku i Tanzanii. Oprócz tego można go używać także w Indiach. Powodem dużego sukcesu w krajach rozwijających się jest ograniczony dostęp do formalnych usług bankowych dla milionów ludzi co prowadzi do przeprowadzania transakcji głównie gotówkowych.

Koordynatorzy projektu uznali, że Ruminia, której wielu mieszkańców polega również na gotówce będzie odpowiednim rynkiem do rozwoju biznesu. Okazuje się bowiem, że większość ludzi w Rumunii ma przynajmniej jeden telefon komórkowy, podczas gdy więcej niż jedna trzecia nie korzysta w ogóle z usług bankowych. Sprawia to, że rynek rumuński to 7 milionów potencjalnych klientów. Plan Vodafone to osiągnięcie poziomu 300 000 klientów do końca roku.

źródło: africareview.com